1770
Τα Πενήντα έτη (1770 – 1821) της Οθωμανικής επικράτειας
Λήμνος

Η περίοδος της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, είχε σημαντική επιρροή στη Λήμνο και στο Ελληνικό Έθνος συνολικά. Η περίοδος αυτή χαρακτηρίζεται από πολυάριθμα γεγονότα που διαμόρφωσαν την κοινωνική, οικονομική και πολιτική ζωή στην περιοχή.

1830
Οι κεχαγιάδες και ο ρόλος τους στη ζωή του νησιού
Λήμνος

Οι κεχαγιάδες και το έργο τους αποτελούσαν για αιώνες τον πνεύμονα που έδινε ζωή στη γεωργία, την κτηνοτροφία, το εμπόριο, αλλά και την πολιτιστική ζωή της Λήμνου. Σήμερα, οι μάντρες των κεχαγιάδων παραμένουν διασκορπισμένες στη γη του νησιού για να θυμίζουν στους ντόπιους και τους επισκέπτες αυτή τη σελίδα της ζωής της Λήμνου.

1845
Το «Παντελίδειο» Παρθεναγωγείο
Λήμνος

Το εκπαιδευτικό σύστημα της Λήμνου στηρίχθηκε σε μεγάλο βαθμό στην προθυμία των Λημνιών του εξωτερικού, που με τις δωρεές τους κατέθεταν σημαντικά χρηματικά ποσά για κοινωφελή έργα στην πατρίδα τους. Ένας από αυτούς, ο Οδυσσέας Παντελίδης, ανέλαβε την υποστήριξη του Παρθεναγωγείου της Μύρινας.

1847
Ο Θρύλος του Παναή Κουταλιανού
Λήμνος

Στη Νέα Κούταλη της Λήμνου στέκει με σταυρωμένα χέρια το μπούστο του περίφημου αθλητή Παναγή Κουταλιανού. Όπως μαρτυρά το επίθετο του, ο σχεδόν υπεράνθρωπος Παναγής συνδέεται με το χωριό της Λήμνου, αλλά ακόμα περισσότερο με το νησί της Κούταλης της Προποντίδας. Γύρω από το όνομα του έχει υφανθεί ένας περίπλοκος ιστός μυθοπλασίας και πραγματικών γεγονότων, όπου πρωταγωνιστικό ρόλο παίζουν η δύναμη του αθλητή και η τεράστια φήμη του.

1865
Ο Ιερός Ναός Αγίας Τριάδος, Μητρόπολη
Λήμνος

Ο Μητροπολιτικός ναός της Αγίας Τριάδας Λήμνου στέκει πάνω στα θεμέλια των ναών που χτίστηκαν το 1479, όταν η Μητρόπολη μεταφέρθηκε στη Μύρινα. Είναι ένας μεγαλοπρεπής ναός, σύμβολο της θρησκευτικότητας και της δραστήριας πορείας της Μητρόπολης της Λήμνου.

1868
Ο Ιερός Ναός Αγίου Γεωργίου στην Ατσική
Λήμνος

Η Ατσική είναι ένα από τα κεφαλοχώρια της Λήμνου. Οι κάτοικοι της για πολλά  χρόνια εκμεταλλεύονται αγροτικά την εύφορη πεδιάδα της περιοχής τους. Σήμα κατατεθέν του χωριού αποτελεί από το 1868 ο Ιερός Ναός Αγίου Γεωργίου, ενώ από τα χρόνια του μεσοπολέμου δεσπόζει δίπλα από την εκκλησία, το περίφημο καμπαναριό της.

1870
Το «Χριστοδουλίδειο» Αρρεναγωγείο
Λήμνος

Το «Χριστοδουλίδειο» Αρρεναγωγείο αποτελεί ένα από τα δείγματα της κοινοτικής πρωτοβουλίας των κατοίκων της Λήμνου και του εξωτερικού, που έδιναν κόπο και χρήματα από κοινού για να βελτιώσουν τις συνθήκες ζωής και εκπαίδευσης του τόπου τους, όταν αδυνατούσε να υπάρξει ικανή «κρατική» αρωγή.

Το Παραδοσιακό χωριό Ρωμανού
Λήμνος

Το Ρωμανού, στην ανατολική Λήμνο, αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα της παραδοσιακής αρχιτεκτονικής του νησιού που διατηρείται μέχρι σήμερα. Σημαντικό κομμάτι της οικοδομικής και διακοσμητικής τέχνης του χωριού αποτελεί η Ρωμανιώτικη πέτρα, που υπήρξε περιζήτητη σε όλη τη Λήμνο.

1871
Ο Γρηγόριος Παπαμαλής
Λήμνος

Το 1891 ξεκινά η ανέγερση του ιερού ναού της Αγίας Μαρίνας στο Λιβαδοχώρι Λήμνου. Το 1912, ο ίδιος ναός υποδέχεται τον ζωγράφο Γρηγόριο Παπαμαλή, εκπρόσωπο της λαϊκής τέχνης στο νησί της Λήμνου, ο οποίος είχε αναλάβει να τον αγιογραφήσει.

1892
Η «Μαράσλειος – Λογοθέτειος» Σχολή και η εκπαίδευση στον Άγιο Ευστράτιο
Άγιος Ευστράτιος

Στο νησί του Αγίου Ευστρατίου στέκει ακόμα το κτίριο που στέγασε τη «Μαράσλειο» και «Λογοθέτειο» Σχολή, ένα διδακτήριο εξαιρετικής σημασίας για την ιστορία του νησιού, που έγινε πραγματικότητα χάρη στην προθυμία των απόδημων Ελλήνων της Αιγύπτου.

1903
Η σχέση Χριστιανών – Μουσουλμάνων και το μετόχι της Αγίας Μαρίνας
Λήμνος

Ο μνημειακός ναός Ευαγγελίστριας Μούδρου στέκεται πάνω από τα εδάφη που άλλοτε υπήρχε το αγιορείτικο μετόχι της Αγίας Μαρίνας. Η ιστορία του μετοχίου και το τέλος του, αποτελούν εξαιρετική αφορμή μελέτης της συνύπαρξης χριστιανών και μουσουλμάνων στο νησί της Λήμνου, η οποία υπήρξε μακραίωνη και πολύπλευρη.

1908
Ο Φάρος της Πλάκας
Λήμνος

Στο πιο βορειοανατολικό άκρο της Λήμνου δεσπόζει ο μεγαλοπρεπής Φάρος της Πλάκας, που εποπτεύει παραπάνω από 100 χρόνια τα νερά του βορείου Αιγαίου και συντροφεύει με ασφάλεια τους ναυτικούς στα μακρινά ταξίδια τους.

1912
Η απελευθέρωση της Λήμνου (1912 και 1944)
Λήμνος

Με την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης του 1821 και αργότερα επί των Βαλκανικών πολέμων (1912-1913), αλλά και της Γερμανικής κατοχής (1941-1945), η γεωγραφική θέση της νήσου Λήμνου ήταν κομβικής στρατιωτικής σημασίας. Υποστηρίζεται ότι η κατάκτησή της από τον Ελληνικό στόλο στις 8/10/1912, έπαιξε καθοριστικό ρόλο για την απελευθέρωση των νησιών του Αιγαίου, καθότι η Λήμνος είναι στρατηγικά τοποθετημένη μόλις 50 μίλια μακριά από την έξοδο των Στενών του Ελλησπόντου.

1915
ANZAC
Λήμνος

Το 1915 στο Μούδρο της Λήμνου κατέφτασαν οι δυνάμεις της Αντάντ, μαζί με τον αυτοκρατορικό στρατό των συμμάχων των Άγγλων. Δίπλα στους Βρετανούς και τους Γάλλους, οι κάτοικοι της Λήμνου γνώρισαν στρατιώτες της Αυστραλίας και της Νέας Ζηλανδίας, από τους οποίους απαρτιζόταν το στρατιωτικό σώμα της ANZAC (Australian and New Zealand Army Corps).

Η Μάχη της Καλλίπολης
Λήμνος

Απέναντι από το Κουκονήσι, πάνω από τον όρμο του Μούδρου, την έδρα των Συμμαχικών Δυνάμεων κατά τον Α΄ παγκόσμιο πόλεμο, βρίσκεται ακόμα το νεκροταφείο των στρατιωτών που έχασαν τη ζωή τους κατά τη μεγάλη -και αποτυχημένη- εκστρατεία της Καλλίπολης.

Ο Όρμος του Μούδρου
Λήμνος

Ο όρμος του Μούδρου στη Λήμνο, αποτέλεσε κατά τις πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα, κομβική στρατηγική τοποθεσία για το Ελληνικό κράτος και τους συμμάχους του, καθώς λειτουργούσε ως επιχειρησιακό ορμητήριο για τις ναυτικές δυνάμεις που συμμετείχαν στον Βαλκανικό και τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

1919
Ο Μνημειακός Ναός Ευαγγελίστριας
Λήμνος

Ένα από τα κεντρικότερα σημεία του Μούδρου, καταλαμβάνει ο Μνημειακός Ναός του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου (ή «Ευαγγελίστρια»), ένα εντυπωσιακό αρχιτεκτόνημα με ιδιαίτερη σημασία για όλο το νησί.

1920
Οι Κοζάκοι στη Λήμνο
Λήμνος

Στο ακρωτήρι της Πούντας, ανατολικά του Πορτιανού, εντοπίζεται η “πυραμίδα” της Λήμνου, ένα κενοτάφιο αφιερωμένο στους νεκρούς Κοζάκους πρόσφυγες του 1920. Λίγα λεπτά απόσταση, προς τα δυτικά, βρίσκεται και ένας δεύτερος χώρος, το Ρωσικό κοιμητήριο, όπου βρίσκονται ενταφιασμένοι ενήλικες και παιδιά που δεν επιβίωσαν από τις κακουχίες της προσφυγιάς.

1922
Η άφιξη των Μικρασιατών προσφύγων στη Λήμνο
Λήμνος

Το μνημείο του Μικρασιάτη πρόσφυγα στο χωριό του Αγίου Δημητρίου, στέκεται σαν διαχρονικό σύμβολο των όσων ακολούθησαν τη Μικρασιατική καταστροφή, αφού οι συνέπειες τους επηρέασαν βαθύτατα την κοινωνία του νησιού.

1923
Η εγκατάσταση Προσφύγων στη Λήμνο
Λήμνος

Ο Ναός του Αγίου Δημητρίου στέκει ανάμεσα στα κτίρια του οικισμού του ομώνυμου χωριού, το οποίο δημιουργήθηκε από τους Μικρασιάτες πρόσφυγες που έφτασαν στη Λήμνο (1914 και 1922).

Οι πρώτοι σφουγγαράδες της Λήμνου
Λήμνος

Η Λήμνος θεωρείται το δεύτερο μεγαλύτερο νησί του Αιγαίου, μετά την Κάλυμνο, στην τέχνη της σπογγαλιείας και της επεξεργασίας του σφουγγαριού. Οι ρίζες της παράδοσης αυτής εντοπίζονται σε ένα άλλο, πολύ μικρότερο, νησί της Προποντίδας, την Κούταλη.

1927
Το Παλλημνιακό Σχολικό Ταμείο
Λήμνος

Ανάμεσα στα σημερινά χωριά Καρπάσι και Λιβαδοχώρι βρίσκεται το Κτήμα Μητροπόλεως, μία έκταση, η εκμετάλλευση της οποίας έχει αποδειχθεί εξαιρετικής σημασίας για το νησί της Λήμνου, χάρη στη διαχείριση της από το Παλλημνιακό Σχολικό Ταμείο και των προκατόχων του.

1928
Το Τεχνικό Λύκειο Μούδρου και η εκπαίδευση τον 20ό αιώνα
Λήμνος

Το Τεχνικό Επαγγελματικό Λύκειο του Μούδρου, είναι ένα ακόμα από τα εκπαιδευτικά ιδρύματα του νησιού, του οποίου η ιστορία πηγαίνει πολλές δεκαετίες πίσω. Η απαρχή της λειτουργίας του συνδέεται με τη δύσκολη περίοδο της αποκατάστασης των Μικρασιατών προσφύγων στη Λήμνο και την απότομη αύξηση του πληθυσμού του νησιού.

1934
Η επίσκεψη του Βενιζέλου στη Λήμνο και τα “Βενιζελικά”
Λήμνος

Ανατολικά του κάστρου της Μύρινας, εντοπίζεται η πλατεία Ελευθερίου Βενιζέλου. Η σχέση του νησιού με τον μεγάλο πολιτικό ήταν σημαντική, καθώς στις δύο δεκαετίες της ενεργής του πολιτικής παρουσίας, ο Βενιζέλος στήριξε την εξωτερική του πολιτική πολλάκις στη στρατηγική θέση της Λήμνου.

1937
Η παράδοση της Αμπελουργίας στη Λήμνο
Λήμνος

Οι Αχαιοί πολιορκητές της Τροίας είχαν ελάχιστες απολαύσεις διαθέσιμες κατά τη δεκαετή εκστρατεία τους. Μία από αυτές, σύμφωνα με τον Όμηρο, ήταν το κρασί της Λήμνου, δώρο στους κατοίκους του νησιού από τον γιο του Διονύσου, τον Θόα. Από αυτή την αναφορά ξεκινά μία ιστορική διαχρονική σχέση του ηφαιστειογενούς νησιού με την αμπελουργία και την παραγωγή εξαιρετικών κρασιών. Εικάζεται μάλιστα ότι οι κάτοικοι της Πολιόχνης της Λήμνου, γνώριζαν τις διαδικασίες της παραγωγής κρασιού ήδη από το 3000 π.Χ.

1941-1944
Η περίοδος της κατοχής στη Λήμνο
Λήμνος

Το νησί της Λήμνου παρέμεινε υπό Γερμανική κατοχή για 3,5 χρόνια, από τις 25/4/1941 έως τις 16/10/1944. Μέσα σε αυτό το χρονικό διάστημα δεν έλειψαν οι εντάσεις, οι αντιστασιακές δράσεις και τα αντίποινα.

Το Ανεξάρτητο Τάγμα της Λήμνου και η κατάληψη του νησιού
Λήμνος

Το Ανεξάρτητο Τάγμα της Λήμνου πήρε μέρος στις μάχες κατά της Ιταλίας στη βόρεια Ήπειρο, αλλά διαλύθηκε μετά τη συνθηκολόγηση της χώρας με τους Γερμανούς. Τον Απρίλη του 1941, το νησί πέρασε σε Γερμανική κατοχή.

1944
Ο Ιερός Λόχος και η Απελευθέρωση της Λήμνου
Λήμνος

Ο Ιερός Λόχος ήταν ένα εκστρατευτικό σώμα αποτελούμενο από αξιωματικούς του ελληνικού στρατού που είχαν διαφύγει στην Αίγυπτο, μετά τη πτώση του μετώπου της Πίνδου (1940). Τα μέλη του Λόχου πέρασαν από σκληρή εκπαίδευση και συμμετείχαν ενεργά στον αγώνα της απομάκρυνσης των κατοχικών δυνάμεων από τον ελλαδικό χώρο.

1946-1949
Ο Άγιος Ευστράτιος και η Εξορία
Άγιος Ευστράτιος

Οι ταραγμένες πολιτικά δεκαετίες του μέσου του 20ού αιώνα βρήκαν χιλιάδες ανθρώπους να εκτοπίζονται στα νησιά του Αιγαίου. Ο Άγιος Ευστράτιος αποτέλεσε μία διαφορετική περίπτωση τόπου εξορίας, καθώς ο πληθυσμός που έφτασε στο νησί κατόρθωσε να μετατρέψει την ποινή του σε κάτι περισσότερο.

1947
Η Εξορία στη Λήμνο και ο Γιάννης Ρίτσος
Λήμνος

H Λήμνος ανήκει στα νησιά που λειτούργησαν ως τόποι εξορίας κατά τα χρόνια του ελληνικού εμφυλίου πολέμου. Ανάμεσα στους πολιτικούς εξόριστους και καλλιτέχνες που εξορίστηκαν στη Λήμνο, ήταν και ο μεγάλος ποιητής Γιάννης Ρίτσος, που χρησιμοποίησε τα χρόνια της εξορίας του ως έμπνευση για μερικά από τα σπουδαιότερα έργα του.

1958
Το Μνημείο του ΕΟΚΑ και ο Κυπριακός Αγώνας
Λήμνος

Το μνημείο προς τιμήν των ηρώων της ΕΟΚΑ (Εθνική Οργάνωση Κυπρίων Αγωνιστών) ανεγέρθηκε χάρη στον έρανο που διοργάνωσε ο φλογερός υποστηρικτής του ενωτικού αγώνα και αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Επιτροπής Αυτοδιαθέσεως της Κύπρου, μητροπολίτης Λήμνου, Διονύσιος. Τα εγκαίνιά του έγιναν στις 30 Αυγούστου 1958. Παρόντες, ο ιεράρχης της Κύπρου Μακάριος και ο συνεξόριστός του ιερέας, Παπασταύρος Παπαγαθαγγέλου.

1963
Οι καταδύσεις και η επεξεργασία σφουγγαριού
Λήμνος

Η διαδικασία της συλλογής και της επεξεργασίας των σφουγγαριών αποτελείται από πολλά διαδοχικά βήματα, που ξεκινούν από τον βυθό, συνεχίζουν με την επεξεργασία, για να καταλήξουν στο εμπόριο. Οι σφουγγαράδες της Λήμνου ήταν άριστοι σε αυτή τη διαδικασία και γι’ αυτό το σφουγγάρι αποτελούσε για χρόνια κύριο εξαγωγικό προϊόν του νησιού.

1990
Διακήρυξη της Πολιόχνης
Λήμνος

Στις αρχές της δεκαετίας 1990, το Πανεπιστήμιο Αιγαίου δεν είχε κλείσει ούτε την πρώτη δεκαετία του και δεν είχε ακόμη εκλέξει την πρώτη Πρυτανεία του. Πρωτοστάτησε παρόλα αυτά αναλαμβάνοντας την επιστημονική ευθύνη στο Πρόγραμμα Αιγαίο Αρχιπέλαγος. Μία δράση της Ελληνικής Κυβέρνησης για την πολύπλευρη ανάπτυξη του Αρχιπελάγους, βασισμένη εν πολλοίς στο όραμα του Κωνσταντίνου Σοφούλη, του Προέδρου της πρώτης Διοικούσας Επιτροπής του, ο οποίος συνέχιζε να υπηρετεί το Πανεπιστήμιο Αιγαίου ως Καθηγητής του.

1994
Οι Ανεμόμυλοι του Κοντιά
Λήμνος

Το νησί της Λήμνου γεωφυσικά χαρακτηρίζεται, σε αντίθεση με πολλά από τα νησιά του Αιγαίου, από το ότι διαθέτει την έκταση και το υπέδαφος που ευνοούν την αγροτική παραγωγή. Κομβικό ρόλο στις διαδικασίες της παραγωγής αυτής, έπαιζαν για πολλά χρόνια οι χαρακτηριστικοί ανεμόμυλοι του νησιού.

2005
Το Μουσείο Δημοκρατίας
Άγιος Ευστράτιος

Το Μουσείο Δημοκρατίας του Αγίου Ευστρατίου αποτελεί έναν σημαντικό χώρο μνήμης για μερικά από τα πιο πρόσφατα κεφάλαια της ελληνικής ιστορίας. Ο χώρος που το στεγάζει φέρει μακροχρόνια ιστορία που ξεκινά από τα τέλη του 19ου αιώνα.

Λήμνος
Μετάβαση στο περιεχόμενο Πατήστε εδώ για να ακούσετε το κείμενο